Geplaatst in Alle wandelingen/nieuwste berichten, Training, uitrusting en nieuws

Wat is de juiste wandeltechniek?

Screenshot-2018-6-21 Gratis afbeelding op Pixabay - Wandelen, WandelaarWandelen kan iedereen zou je zeggen. Dat dacht ik ook altijd. Tot er, weliswaar met hardlopen, blessures ontstonden en ik bij de podotherapeut terecht kwam. Bleek ik toch verkeerd te lopen. Maar wat is nou een goede wandeltechniek?

Wandelen is eigenlijk een eenzijdige beweging. Je gebruikt voornamelijk je voeten en benen. Reden dus om te zorgen voor een goede looptechniek, waarbij je ook je armen en lichaamshouding meeneemt. Een goede looptechniek voorkomt blessures en je houdt het langer vol.

Ik kan een heel verhaal gaan schrijven waar je dan op moet letten, maar Wandel.nl  heeft een mooi artikel geweid aan de juiste wandeltechniek, waar zo ongeveer alles wel instaat.

Ik wil daar graag nog een aantal tips aan toevoegen:

  • Wil je je techniek verbeteren, let dan echt bewust op je lopen. Het lopen is zo’n automatisme geworden, dat zodra je even afgeleid bent, je weer je oude loopwijze aanneemt. Pas als je met aandacht je voeten voelt, kun je de manier van lopen veranderen, maar het duurt lang voordat dat een automatisme wordt. Dat moet je echt trainen.
  • Verbeter geen vijf punten tegelijk. Juist omdat die nieuwe manier van lopen zo moeilijk automatiseert, is het belangrijk om de tips een voor een, of desnoods per twee aan te passen. Dan gaat de automatisering ook sneller.
  • Loop je lange tochten, doe dan tussendoor ook eens wat andere oefeningen. Iedereen kent wel de dikke vingers. Steek die handen in de lucht, rol met je polsen, neem wat in je handen. Maar maak ook eens een paar kniebuigingen, buig eens voorover, of draai met je heupen.
  • Doe als warming-up met name dynamische oefeningen (oefeningen waarbij je in beweging blijft) en na afloop statische rek- en strekoefeningen. Doe geen statische rekoefeningen vooraf.
  • Tip van de podotherapeut: Heb je last van stramme en stijve spieren of wil je die na afloop juist voorkomen, neem dan thuis een deegroller en rol daarmee je kuiten en hamstrings. Het ziet er niet uit, maar het werkt wel! (en je kunt meteen manlief op zijn kop geven als die je uit staat te lachen) Voor de voeten: rol met een tennisbal onder je voeten.

Ik ga maar weer eens aan de kuier. Lara staat mij alweer vol verwachting aan te kijken.

Auteur:

Wandelblog voor twee- en viervoeters. Inspirerende ideeën voor tochten met of zonder hond. Laraloopt speurt naar tochten met losloopgebied, zwemgelegenheid of hondvriendelijke horeca.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s